Grāmata- Stīvens Kings „Zaļā jūdze”

 
15
Pēdējā laikā starp blogeriem populāri ir kļuvuši Kinga darbi. Ar nožēlu jāsaka, ka līdz šim nevienu Kinga darbu nebiju lasījusi, „Zaļā jūdze” ir mans pirmais Kinga darbs. Un mana nožēla ir pamatota, jo šis ir viens no labākajiem darbiem, ko esmu lasījusi un, iespējams, Kings kļūs par vienu no maniem mīļākajiem autoriem, bet līdz tam ir jāizlasa arī citi viņa darbi. Esmu jau sākusi lasīt Kinga „Mizeriju”, bet pēc šīs grāmatas gan būs jāietur maza pauzīte no Kinga darbiem.


Savulaik „Zaļā jūdze” tika izdota kā romāns turpinājumos. Protams, tagad romāns ir apkopots grāmatā, un es priecājos, ka tā, jo būtu ļoti grūti sagaidīt nākamo turpinājumu. Diezgan sen biju redzējusi filmu ar Tomu Henku galvenajā lomā, bet no filmas atcerējos tikai dažus sīkumus. Atceros, ka filma man patika, bet, manuprāt, grāmata ir daudz labāka. Vajadzētu drīzumā noskatīties filmu un to pārbaudīt.

Kadrs no filmas “Zaļā jūdze”.
Attēls ņemts ŠEIT.

Grāmatas galvenais varonis ir Pols Edžkombs, kurš jau krietnā vecumā raksta romānu par to laiku, kad strādāja cietumā. Bija 20. gadsimta trīsdesmitie gadi, ASV valdīja Lielā Depresija. Pols bija uzraugs cietumā, kurā mitinājās uz nāvi notiesātie. Noziedznieki cietumā mitinājās līdz pat brīdim, kad nācās noiet Zaļo jūdzi (gaitenis cietumā) un doties uz tikšanos ar Veco Sprikšķi (elektriskais krēsls). Pols apraksta to laiku, kad cietumā atradās Džons Kofijs- milzīgs nēģeris (tā viņš tiek raksturots grāmatā), kurš ir notiesāts par dvīnīšu slepkavību. Polam rodas aizdomas, ka Kofijs nav vainīgs šajā lietā un viņš vēlas šo lietu izpētīt sīkāk.

 
Romānā ir ļoti daudz pārsteigumu un negaidītu pavērsienu, ir arī daudz šausminošu un neticamu notikumu. No vienas puses darbs ir viegli lasāms, jo gribas uzzināt, kas notiks tālāk, no otras- lasīšanas laikā ir jāapdomā izlasītais un tas jānoglabā kaut kur dziļāk. No sākuma gan man nebija tik viegli pierast pie šī darba, jo sākuma daļai likās tā kā par daudz dažādu personāžu, kurus nākas atcerēties.
 
Ja man būtu vienā vārdā jāraksturo, par ko ir šis romāns, es teiktu- par dzīvi. Romānā ir ļoti dažādi tēli- ļaundari, cietēji, no dzīves nogurušie, drosmīgie, saprotošie.. Lasītājam pret galveno varoni rodas simpātijas, nākas izprast un pārdomāt viņa rīcību. Diez kā mēs būtu rīkojušies viņa vietā? Tā kā grāmatā aprakstītā situācija ir diezgan smaga un neparasta, ir grūti iedomāties, kā es pati justos šādā vidē, kādus lēmumus pieņemtu, kā rīkotos. Bet Kings liek man to darīt, liek domāt, liek justi līdzi. Kings prot spēlēties ar cilvēku jūtām. Viņš prot likt skaļi smieties un liek acīs sariesties asarām. Liekas, ka viņš nelieto tikai vārdus, bet kaut ko vairāk.. Nezinu kā citos viņa darbos, bet šajā viņa meistarība un profesionalitāte ir jūtama. 
 
Šī izdevuma sākumā un arī beigās autors ir izteicis savu viedokli. Sākumā viņš rakstā, kāpēc sācis rakstīt romānu turpinājumos, kā līdz tam nonācis. Beigās viņš izsaka savas pārdomas un pateicību. Pārdomās Kings raksta, ka ir grūti radīt romānu turpinājumos, jo laiks, kurā uzrakstīt nākamo turpinājumu, ir ļoti īss, tādēļ arī vairāki fakti nav iepriekš pārbaudīti un daži ir nepatiesi. Manuprāt, šie fakti ir diezgan nenozīmīgi, tādēļ atzīmi nesamazināšu.
 
Vērtējums- 10/10

10 komentāri

  1. Forša šitā blogošana, vai ne? (Jēziņ, kas par teikumu uzrakstījās!) Ja citi nebūtu par Kingu rakstījuši, es arī nebūtu viņu tagad lasījusi. Jauki, ka ir izveidojusies maza grāmatu emuāristu kopiena.🙂

  2. Pilnībā piekrītu! Nemaz nebiju domājusi, ka man varētu patikt Kings. Es arī laikam nebūtu sākusi lasīt viņa darbus, ja citi nebūtu par viņu blogojuši. Izskatās, ka drīzumā būs jāpalasa kaut kas no Dikensa.😀

  3. Zaļā jūdze ir viena no manām mīļākajām filmām, kuru esmu noskatījusies jau reizes trīs -četras. Tāpēc baidos lasīt grāmatu, lai nav vilšanās sajūta. Bet citus Stīvena darbus gan varētu "nobaudīt"🙂

  4. Man drīzumā atkal jānoskatās filma, jo ļoti sen nav redzēta. Un noteikti būs interesanti salīdzināt ar grāmatu. :)Kingu palasīt noteikti iesaku.

  5. Šī ir viena no manām mīļākajām Kinga grāmatām, lasījis gan esmu labi ja četras reizes. Un grāmata ir daudz labāka par filmu, jo filmā jau grūti darba varoņu domas parādīt.

  6. Man gan nav daudz ar ko salīdzināt, pašlaik tikai ar "Mizeriju". No šīm "Zaļā jūdze" man patīk labāk.P.S. Vai Ints no "Asmodeus"?

  7. Ir gan tas pats Asmodeus. Vēl Kingam labi ir īsie stāstiņi.

  8. perfekti! kur meklēt šo gramatu! paliidzi….

  9. Droši meklē sev tuvākajā bibliotēkā vai apvaicājies paziņām. Grāmatu veikalos gan laikam nebūs.Izlasīt var arī šeit: http://gramataselektroniski.wordpress.com/2012/04/21/zala-judze-stivens-edvins-kings/

  10. […] cita autora darbos un, ja arī manītu, tas visticamāk atgādinātu plaģiātu. Manās acīs „Zaļā jūdze” ir neapstrīdams līderis, bet arī „Mirdzums” attaisnoja uz grāmatu liktās […]

Komentēt rakstu

