Grāmata: Kristina Sabaļauskaite „Silva rerum”, „Silva rerum II"

Attēls ņemts ŠEIT.

Ar Lietuvu man ir tuvas attiecības, bet diemžēl ar lietuviešu literatūru gandrīz nekādas. Izlasot šīs abas grāmatas, varu teikt, ka nedaudz esmu iepazinusi ne tikai lietuviešu literatūru, bet arī tās vēsturi. Un tā kā Lietuvas un Latvijas vēstures pavedieni lielā mērā ir diezgan līdzīgi, caur šīm grāmatām iespējams noskaidrot, kādā stāvoklī Baltijas valstis bija 17., 18. gadsimtā. Lai nebūtu gari jāraksta, uzreiz rakstīšu par abām grāmatām.


Sabaļauskaite savus lasītājus ar Lietuvas vēsturi neiepazīstina, uzskaitot vien sausus faktus, bet gan ar interesanta sižeta palīdzību. Romānu centrā ir stāsts par vairākām Norvaišu ģimenes paaudzēm, starp Norvaišu ģimenes gaitām, piedzīvojumiem un kaislībām autore paspēj ne tikai ieskicēt, bet gan plaši iepazīstināt lasītāju ar lietuviešu sadzīvi, reliģiju, politiku, izglītību un citām svarīgām lietām 17. un 18. gadsimtā. Pirmās grāmatas darbība norisinās 17.gs. beigās, bet otrās- 18.gs. sākumā. Sarežģītos radu rastus un sižetu nepārstāstīšu, uzrakstīšu tikai to, kas visspilgtāk palika atmiņā.

Man ļoti patika abu grāmatu sākums. Pirmā grāmatas iesākās ar kaķa nāvi, kas turpmāk sasauksies ar tālākajiem grāmatas notikumiem. Otrā grāmata sākas ar to, ka putns (ja nemaldos- krauklis) novēro Viļņas iedzīvotājus un viņu dīvainības. Caur kraukļa skatupunkta autore iepazīstina lasītāju ar turpmākajiem grāmatas varoņiem. Abās grāmatās ir diezgan spraigs un neparedzams sižets. Pirmās grāmatas centrā ir Norvaišu došanās uz Viļņu, lai Norvaišu meita Uršule varētu īstenot savu sapni un kļūt par mūķeni. Savukārt otrā grāmata ir daudz skarbāka, jo tās galvenais notikums ir mēris, kas sasniedz Viļņu un pārējo Lietuvas teritoriju.

Man paveicās, ka lasīju grāmatas vienu pēc otras. Lasot otro daļu, vēl atmiņā bija spilgtie tēli un iespaidi no pirmās daļas, kas, manuprāt, palīdzēja labāk uztvert nākamās grāmatas notikumus. Ļoti patika, ka otrajā daļā tiek aprakstīts arī to Norvaišu liktenis, ar kuriem sastapāmies pirmajā daļā. Varu pateikt priekšā, ka daži no pirmās daļas tēliem būs sastopami arī otrajā.

Grāmatā man patika ne tikai interesantais un brīžiem sarežģītais sižets, bet arī autores rakstības stils. Sabaļauskaite ir ne tikai rakstniece, bet arī žurnāliste un mākslas vēstures doktore. Bija licies, ka žurnālistiem patīk rakstīt īsi un konkrēti, bet uz Sabaļauskaiti tas neattiecas. Viņai patīk izpausties ar ļoti gariem un sarežģītiem teikumiem, tomēr to garums lasīšanu netraucēja, tas viss pat likās ļoti iederīgs. Apbrīnoju, cik skaistu un tēlaini rakstniece prot izteikties, tajā pašā laikā nezaudējot ticamību viņas rakstītajam.  

Varu tikai aptuveni nojaust, cik lielu darbu Sabaļauskaite ieguldījusi šajās grāmatās, jo to uzrakstīšanai noteikti bija nepieciešama ilgstoša un pamatīga vēstures izpēte. Abiem darbiem piešķiru vienādu vērtējumu. Pirmais darbs man šķita interesantāks sižeta ziņā, bet otrais bija daudz spilgtāks un skarbāks, jo tajā tika aprakstīts mēris, par kuru lasīt man vienmēr šķiet interesanti. Vēl nevienu darbu neesmu novērtējusi ar 10 punktiem, tomēr uzskatu, ka šie darbi to ir nopelnījuši kaut arī bija daži sīkumi, kas man tomēr nepatika. 

Vērtējums- 10/10

7 komentāri

  1. Es esmu lasījusi tikai pirmo, bet plānoju drīzumā beidzot arī otro izlasīt. Pirmā man nu ļoooti patika. Nevarēju atrauties, jo autorei apbrīnojams, dzīvs rakstības stils.🙂

  2. Domāju, ka otrā arī tev patiks. Tur varēsi uzzināt arī vairākus noslēpumus, kas netika atklāti pirmajā daļā.🙂 Vispār autori es ļoti apbrīnoju.

  3. Šī ir jau kurā labā atsauksme par šīm grāmatām. Tīri vai jāsaņemas man arī un jāizlasa.

  4. Noteikti!😉

  5. […] vien gribas salīdzināt šo grāmatu ar Sabaļauskaites „Silva rerum”. Skatoties no vienas puses, jāsaka, ka tās ir pavisam atšķirīgas gan stila, gan satura ziņā, […]

  6. […] un tas noteikti iepriecina visus, kuri lasījuši pirmās grāmatas. Es tās esmu aprakstījuši ŠEIT. Silva rerum ir grāmata, ko no rokas rokā ģimene nodod nākamajām paaudzēm, katrs grāmatas […]

Komentēt rakstu

