Grāmata- Jū Nesbē „Atriebes dieviete”

 

33

To, ka atriebība ir slikta lieta, vecāki man iemācīja jau bērnībā. Atriebība liecina par cilvēka vājo raksturu, jo stipri cilvēki spēs piedot vai aizmirst. Tomēr reizēm piedot ir grūti un atriebība šķiet tik salda.. Tieši atriebības tēma caurvij visu Jū Nesbē kriminālromānu „Atriebes dieviete”. Šis ir ceturtais romāns no Harija Hola sērijas (kopā ir deviņi), nesen latviski izdots arī romāns „Sātana zvaigzne”. Spriežot pēc šī romāna, secība kādā lasīt šīs sērijas darbus, ir mazsvarīga, jo grāmatā viss tiek lieliski paskaidrots.

Izskatās, ka skandināvi sāk pārņemt kriminālromānu žanru. Pašlaik lasu Lārsona Millennium triloģijas pēdējo grāmatu un tieši šīs triloģijas dēļ pamazām sāku iemīļot kriminālromānus. Man pat gribas apgalvot, ka „Atriebes dieviete” ir ja ne tikpat laba, tad vismaz sīva konkurente Millennium grāmatām. Salīdzinot šīs abas sērijas, jāsaka, ka tās ir pilnīgi atšķirīgas, bet tajā pašā laikā vērojamas vairākas līdzīgas iezīmes, kā ļoti spilgti tēli, skaisti vietu apraksti un neierobežota autoru fantāzija noziegumu izstrādē.

Jau pirms ķēros pie šī romāna, biju dzirdējusi labas atsauksmes, tādēļ nācās prātot, kur slēpjas veiksmes atslēga. Un tagad es to zinu. Viens no iemesliem, kādēļ man patika šis darbs, ir izteiksmīgie tēli, kuru raksturi ir izstrādāti līdz pilnībai. Galvenais grāmatas varonis ir izmeklētājs Harijs Hols, kurš īsti neatbilst labo tēlu priekšstatiem, jo viņam piemīt arī savas ēnas puses. Izmeklēšanā Hols mēdz pielietot neatļautus paņēmienus, citu cilvēku viedoklis viņam ir mazsvarīgs un tad, ja ir pārliecināts par savu taisnību, Hols var rīkoties pārgalvīgi. Tomēr, ja jaunībā Harija Hola labākais draugs bija Jim Beam, tad tagad policista galvenās prioritātes ir viņa draudzene Rākela un mazais Oļegs. Holam līdzīgi tēli kļūst arvien populārāki, tādus varam novērot arī mūsdienu filmās un seriālos (piemēram, Doktors Hauss, Šerloka Holmsa tēls Gaja Ričija filmas). Labais tēls, kurš ārēji ir šķietams nelietis un ciniķis, bet patiesībā ir ļoti taisnīgs un labsirdīgs cilvēks, lasītājam izraisīs daudz lielākas simpātijas nekā ierastie labie varoņi. Arī citi grāmatas tēli ir pilnībā noslīpēti, viņu raksturi nav pārspīlēti un atgādina dzīvus cilvēkus, tā ir arī ar Harija Hola tēlu, Jū Nesbē mājas lapā pat iespējams atrast Hola CV, skatīt ŠEIT.

Romānā ir saskatāms smalks humors un ironija, kas man ļoti patika. Jū Nesbē piemīt neapstrīdams rakstnieka talants. Viņš prot rakstīt ļoti ticami un mūsdienīgi, rakstnieka valoda ir vienkārša, bet tajā netrūkt tēlainības.

„Cauri naktij, cauri regulējamiem krustojumiem, zem laternām un ceļa zīmēm, kas rādīja virzienu uz pilsētas centru, kā klusa, melna zivs slīdēja taksometrs.”

„Mākoņu spraugā iznira mēness un izskatījās pēc pusnosūkātas fluora tabletes..”

Pie lietām, kas man ne pārāk labi patika, varētu pieskaitīt noziegumu atrisinājumu biežo maiņu, kas man kā lasītājam mazliet traucēja. Tagad mazs spoileris! Grāmatā tiek izmeklēti vairāki noziegumi, daži no tiem tiek atrisināti, bet pēc laika teorija izrādās nepareiza. Ja tas notiek vienu vai divas reizes, tad tas ir interesanti, bet ja četras piecas- tas jau sāk kaitināt un pat uzmanīgam lasītājam var rasties apjukums. Tomēr pieļauju, ka tas varētu attiekties tikai uz šo konkrēto grāmatu un citās Harija Hola sērijas grāmatās visticamāk tas nav vērojams.
Jū Nesbē spēj aizraut lasītājus ar savu meistarību, sevi par kriminālromānu fanu neuzskatu, bet man tie sāk iepatikties arvien vairāk. Romānu „Atriebes dieviete” novērtēšu ar ļoti labu atzīmi, jo darbs ir aizraujošs, sižets neparedzams, tēli- kārtīgi nostrādāti. Jau tagad zinu, ka šis nav pēdējais Harija Hola sērijas romāns, kuru es lasu, bet pagaidām mazliet atpūtīšos no šī žanra (vien jāpabeidz Millennium sērija).

Vērtējums- 8,5/10

4 komentāri

  1. Latviski ir izdota arī iepriekšējā grāmata. Tikai ne Zvaigznē.

  2. Sāku iekš google meklēt ziņas par autoru. Neko neatradu. Sevišķi tādēļ, kā man netika piedāvāts ar autora Īsto vārdu. Ja godīgi, es nesaprotu, kāda velna pēc vispār ir jālatvisko autora vārds un uzvārds. Interesanti šķita tas, kā autora dzimšanas diena ir tieši tajā pašā datumā, kad man! :)Grāmatu noteikti vēlos izlasīt… Un, Cik zinu šī autora iepriekšējo grāmatu ir izdevusi izdevniecība "Kontinents".

  3. Latvisko jau, lai izklausītos labāk un saprotamāk, bet reizēm sanāk vēl trakāk nekā oriģinālā. :DMan arī patīk pasekot, kuriem cilvēkiem ir dzimšanas diena tajā pašā datumā, kad man. Tagad zināšu, kas ir tavējā. :)Jā, Kontinents ir izdevis "Sarkankrūtīti", Zvaigzne ABC "Atriebes dievieti" un "Sātana zvaigzni". Man radās priekšstats, ka lasīšanas secība nav svarīga.

  4. […] savu meistarību u.c. Arī es šīs sērijas grāmatas esmu lasījusi jauktā secībā. Sāku ar “Atriebes dievieti” (3. sērijas grāmata), turpināju ar “Sniegavīru” (6. sērijas grāmata), bet […]

Komentēt rakstu

