Grāmata- Agnese Zapere „Cīrulīši”

48Zvaigzne ABC, 2009, 252 lpp.

Ziemassvētki ir vieni no gada skaistākajiem svētkiem, arī es tam piekrītu. Tomēr Ziemassvētku filmas un grāmatas neietilpst manā mīļākajā kategorijā. Un arī 70% no Ziemassvētku dziesmām nav manā gaumē. Man patīk, ka visi Ziemassvētkos cenšas būt labāki un pūkaināki, pievērš vairāk uzmanības līdzcilvēkiem un pozitīvāk skatās uz dzīvi. Šāda tendence tiek novērota arī Ziemassvētkiem veltītajās filmās un grāmatās, kuras parasti ir ļoti pamācošas. Tomēr ne jau šī pamācīšana mani traucē, bet gan tas, kā tiek pasniegta galvenā ideja. Jāpiebilst arī, ka liela daļa no šīm filmām, arī grāmatām, ir diezgan vienveidīgas. Pašlaik manas mīļākās Ziemassvētku filmas ir „It`s a Wonderful Life” (1946) un „Ziemassvētku jampadracis” (1996) grāmatu jomā favorītu vēl nebija, bet labs kandidāts šai vietai būs “Cīrulīši”. Par to, ka „Ziemassvētku jampadracis” uzņemts pēc grāmatas motīviem, uzzināju tikai nesen. Protams, man vajadzēja to izlasīt.

 
Grāmatā „Cīrulīši” ir stāstīts par plašo un saticīgo Cīrulīšu ģimeni. Mūziku mīlošajā Cīrulīšu ģimenē aug septiņi bērni, kuru tēvs ir mūzikas skolotājs, mamma- mājas labais gariņš. Cīrulīši nav ļoti pārtikusi ģimene, bet ēdiens un jumts virs galvas viņiem netrūkst. Grāmatas autore ar galveno tēlu palīdzību parāda lasītājam jau visiem zināmo patiesību- laime nav meklējama naudā. Cīrulīšu ģimene ir laimīga tad, kad visi var būt kopā, materiālās vērtības viņu ikdienu atvieglo, tomēr viņiem tas nav galvenais.
 
Man patīk tas, kā autore izveidojusi stāsta varoņus. Katrs no grāmatas tēliem ir smalki izstrādāts, viņiem ir gan labās, gan sliktās īpašības, katram ir arī kāds īpašs talants. Tieši tas ļāva man tik labi iepazīt Cīrulīšu ģimeni un iedzīvoties tajā. Grāmata ir notikumiem bagāta, jo nevaram taču gaidīt, ka septiņu bērnu ģimenē valdīs miers. Visi bērni ir ļoti paklausīgi un ciena gan savus vecākus, gan brāļus un māsas. Tomēr ik pa laikam kādam no viņiem nākas izdarīt kādu nejaušu kļūdu un iekulties nepatikšanās. Un lielākoties šīs blēņas patiešām notiek nejauši. Tad nu vaininiekam palīdzēt steidz pārējie brāļi un māsas, bet, lai arī cik meistarīgi visi nedarbi tiek slēpti, vecāki tos vienmēr atklāj. Dusmošanās Cīrulīšu ģimenē parasti neilgst pārāk ilgi, bet pelnīto sodu ir jāsaņem ikvienam.
Cīrulīšu ģimene filmā “Ziemassvētku jampadracis”.
Attēls ņemts ŠEIT.
Kā jau bērnu grāmata, tā lasās ļoti viegli. Konkrētais izdevums ir papildināts ar atbilstošām ilustrācijām. Man jau šķita, ka Agnese Zapere ir latviete, bet kā izrādās, ka viņa ir vācu rakstniece. Šo grāmatu ar Latviju saista tikai tās ekranizācija. Interesanti, ka tulkojot šo darbu, ir pamainīta notikumu vieta un Cīrulīšu tautība. Grāmatā Cīrulīši tiek dēvēti par latviešiem, viņi dzīvo Rīgā, bet vecāmāte- tālākajā Latvijas galā. Protams, lasot grāmatu, bija dažas epizodes, kuras atsauca atmiņā filmu, tomēr manā galvā grāmata dzīvoja pati savu dzīvi. Ja jāsalīdzina grāmata un tās ekranizācija, grūti pateikt, kura ir labāka. Savi plusi šoreiz piemīt gan filmai, gan grāmatai.
 
Lai arī mazliet panaiva, šī grāmata ir ļoti sirsnīga un mīlestības pilna. Jā, „Cīrulīši” domāta bērnu auditorijai, bet man patika un lasīt bija interesanti. Par grāmatu dalīšanu vecuma grupās jau vairakkārt esmu izteikusies. Ir daudzas bērnu grāmatas, kuras patiešām ir vērts izlasīt neatkarīgi no lasītāja vecuma. Gribētu apgalvot, ka „Cīrulīši” pieder tādām.
 
Vērtējums- 9/10                              

4 komentāri

  1. Man prieks, ka Tev "Cīrulīši" patika. Tiešām sirsnīga grāmata Ziemassvētkos. Arī es līdz šim maldījos par autores tautību. Vairs gan neatceros vai manis lasītā senākā tulkojumā arī vieta un Cīrulīšu tautība bija mainīta. Varētu būt, ka jā.

  2. Laikam tādu sirsnību var atrast tikai bērnu grāmatās, un ik pa laikam gribas tādas palasīt. Tieši tas, ka Cīrulīši tika dēvēti par latviešiem, man arī lika domāt, ka autore pati arī ir latviete.

  3. A es zinu, kur ir bildēta tā bilde!🙂

  4. Es gan nezinu, bet labprāt no tevis uzzinātu.🙂

Komentēt rakstu

