Grāmata- Dž. R. R. Tolkīns "Hobits jeb Turp un atpakaļ"

Zvaigzne ABC, 2002, 310 lpp.
Pēdējā laikā arvien vairāk filmas tiek uzņemtas pēc slavenu grāmatu motīviem. Man šķiet, ka pēc grāmatas izlasīšanas izdzīvošanas, ir jauki apskatīties, kā to spēj pārvērst citā mākslas darbā- filmā. Noteikti nebūs melots, ja teikšu, ka viena no 2012. gada nogales gaidītākajām filmām kino pasaulē bija “The Hobbit: An Unexpected Journey”. Šī iemesla dēļ daudzi lasīja vai pārlasīja slaveno Tolkīna darbu. Man bija svešs gan Tolkīns, gan „Gredzenu pavēlnieks”, bet hobitfilmu redzēt gribēju, arī tas, ka šī grāmata divās Goodreads grupās tika izvirzīta par decembra lasāmvielu, piesaistīja manu interesi.
Hobits Bilbo Baginss, īsts mājās sēdētājs, kurš labi iekārtojies savā alā, ar burvja Gandalfa starpniecību tiek iesaistīts kādā neprātīgā piedzīvojumā. Pirms daudziem gadiem noticis kāds negadījums un rūķu dārgumi nonākuši viltīgā pūķa Smoga īpašumā. Rūķi ir nolēmuši atgūt savas bagātības, lai to izdarītu, viņiem jādodas uz kalnu, kuru ieņēmis pūķis. Ceļš būs grūts, to rūķi zina, palīdzība būs vajadzīga, tāpēc kā savu četrpadsmito ceļabiedru viņi ir izvēlējušies Bilbo Baginsu. Bilbo nav īpaši sajūsmināts, bet Hobits izlemj piedalīties šajā piedzīvojumā. Visi, izņemot Baginsu, ir apņēmības un pārliecības pilni doties pretī nezināmajam, sastapties ar daudziem neparastiem radījumiem un atgūt dārgumus.
 
Hobits ir paša autora radīts tēls, tādus jūs neatradīsies ne mežos, ne pazemes alās. Grāmatā nāksies sastapties ar vēl daudziem (manuprāt, pārāk daudziem) mošķiem un radījumiem. Nav jau tā, ka visi pasakas tēli man būtu nepazīstami, gan jau tie, kas pārzina citus Tolkīna darbus, šos tēlus būs iepazinuši jau agrāk. Darbojošās personas ir daudz, katra no tām pieder noteiktai kategorijai- rūķiem, hobitiem, cilvēkiem, elfiem, gobliniem u.c. Tā nu lasītājam nākas atcerēties, kurš ir kurš, kādas īpašības un rakstura iezīmes katram piemīt, kā kurš izskatās un kurš ir kuram draugs. Pēc aptuveni 100 izlasītām lappusēm es sāku pieņemt Tolkīna fantāzijas lidojumu, tad arī lasīšana kļuva mazliet raitāka. 
 
Divējādas sajūtas man izraisīja šī grāmata. Ir ļoti grūti izteikties, kad subjektīvās sajūtas ņem pārsvaru. Ar atsauksmes rakstīšanu nesteidzos, pieņēmu, ka manas domas par grāmatu mainīsies. Jāatzīst, ka domas īsti nemainījās, tomēr tagad vairāk atmiņā ir palikuši jaukie un asprātīgie grāmatas momenti, mokas, ar kādām grāmatu lasīju, ir pagaisušas. Es saprotu, ka šī grāmata patiešām ir laba un Tolkīna talantu pat netaisos noliegt, viņš ir radījis ļoti interesantu pasaku valstību, viss izstrādāts perfekti. Tomēr ar lasīšanu man gāja grūti un Tolkīna izveidotā pasaule mani īpaši neaizrāva. Nezinu kas par vainu, varbūt žanrs nav īstais.
 
Būtībā man nepatīk dalīt grāmatas žanros un citās kategorijās, bet varam par to parunāt. Agrāk priekšroku devu klasikai un romāniem, kas vairāk pietuvināti realitātei. F&F grāmatām biju devusi vairākas iespējas, bet pilnībā šo žanru sāku pieņemt tikai kādu gadu atpakaļ, tagad man tas jau ir diezgan labi iepaticies. Man ļoti gribas ticēt, ja es šo darbu būtu izlasījusi pamatskolas laikā, tas man būtu kļuvis mīļš un manas attiecības ar F&F literatūru būtu daudz tuvākas. 
 
Es ļoti priecājos, ka izlasīju grāmatu līdz galam. Grāmatai tomēr piemīt sava burvība, kuru es, diemžēl, nepratu pilnībā izbaudīt, bet tie, kam patīk fantāzijas trieciendeva, pasakas un piedzīvojumu stāsti, pratīs novērtēt šo grāmatu. Protams, došu iespēju filmai sevi pierādīt un ceru, ka tā man iepatiksies vairāk nekā grāmata. Lai man piedod visi Tolkīna fani, bet tāda mazliet nesakarīga un juceklīga sanāca šī atsauksme.
 
Vērtējums- 7/10

4 komentāri

  1. Nu visiem jau viss vienādi nevar patikt, tad jau pasaule nebūtu tik interesanta😀
    Šī ir viena no manām mīļajām bērnības grāmatām. Un tieši tāpēc arī es ceru drīzumā noskatīties filmu. Ceru, ka nebūšu vīlusies.

  2. Man vēl stāv uz galdiņa šī grāmata. Draugs sācis jau terorizēt – mīļākā frāze viņam šobrīd ”eu, tev nav ”Hobits” jālasa?”.😀 Taču, es nevaru pieķerties. Vēl joprojām atceros kā skolas laikā mēģināju lasīt – nepavilkos galīgi. Taču, kkad jau vajadzēs pieķerties, jo draugs atsakās stāstīt, kas būs tālāk(nu, aiz tās vietas, kur pirmā filma beidzās😀 ), bet es gribu zināt.

  3. Mazuli, pilnībā piekrītu, man arī nepatīk vienveidība.🙂
    Norelle, man tādas aizdomas, ka filma man patiks labāk. Man arī bija pagrūti ielasīties, bet tev vismaz ir kāds stimuls.😀

  4. […] lielu lomu. Ar filmas skatīšanos nesteidzos. Sākumā izlasīju grāmatu (mana atsauksme ŠEIT), kura mani neaizrāva tik lielā mērā, kā biju cerējusi. Pēc grāmatas izlasīšanas domāju, […]

Komentēt rakstu

