Grāmata- Herbjorga Vasmu “Šie mirkļi”

Zvaigzne ABC, 2015, 316 lpp.

Skandināvu rakstnieki prot uzburt tik skaistas noskaņas! Norvēģu rakstnieci Herbjorgu Vasmu iepazinu no viņas grāmatas “Simts gadi“, kas bija daļēji autobiogrāfisks romāns. Grāmatu caurvija skumjas, ilgas un ziemeļnieku vēsums, tas viss bija tik skaisti!  Arī romāns “Šie mirkļi” ir autobiogrāfisks un iepazīstina ar rakstnieces dzīves raibajiem notikumiem.

Vasmu raksta ļoti izjusti, viņas dzīves atveidojums ir dziļš un atkailināts. Viņa neslēpj savu personību no lasītāja, nepadara sevi baltāku un pūkaināku. Tieši šī atklātība rada uzticību lasītāja acīs. Es ļoti pārdzīvoju līdzi grāmatas notikumiem, lai gan autores rīcība bieži vien bija man nesaprotama, reizēm pat nepieņemama. Ar galveno varoni, kas ir pati Herbjorga Vasmu, es nekādi nespēju identificēties. Tomēr tas man neliedza baudīt šo grāmatu.

Lasot par rakstnieces pusaudzes gadiem un tapšanu pieaugušai, ir grūti saprast, kādēļ šī jaunā sieviete rada problēmas tur, kur to nav! Kādēļ viņa nevar baudīt dzīvi, kādēļ nepārtraukti atrod iemeslus, kas viņas dzīvi padara neciešamu. Man gribas sapurināt viņu, teikt, lai viņa saņemas. No malas jau viss labāk redzams, ir vieglāk kaut ko pārmest, vieglāk pamācīt. Es domāju, ka autorei savas dzīves uzlikšana uz papīra kaut kādā veidā ir palīdzējusi izprast sevi, varbūt šādi viņa pārdomājusi savu dzīvi, savas izvēles. Arī grāmatas lasītājs varētu šo to mācīties no Vasmu pieredzes, jo viņas dzīves bagāža ir bagātīga.

Lai arī sākumā es galveno varoni nesapratu, vēlāk viņas rīcībai rodami izskaidrojumi. Cik gan daudz cilvēka dzīvi ietekmē tas, kas notiek bērnībā! Attiecības ar vecākiem, katrs pārdzīvojums, katrs pāri darījums atstāj ietekmi uz cilvēka personības veidošanos. Lasot varones pārdzīvojumus, varētu teikt, ka šādi es nerīkotos, bet es neesmu bijusi tādā situācijā, neesmu pārdzīvojusi to, ko pārdzīvo viņa. Es cienu un akceptēju viņas izvēles, bet mēs esam ļoti atšķirīgas.

Topošā, vēlāk jau slavenā rakstniece ļoti daudz no savām sajūtām izliek rakstot. Viņa apzinās, ka pašas dzīve atšķiras no tām, ko viņa izveido savu grāmatu varoņiem. To, ko viņa nespēj izdarīt reālajā dzīvē, viņas varoņi spēj grāmatā.

„Un pēkšņi viņa aptver, ka neprot runāt par jūtām. Varbūt vienīgi literatūrā. Bet tad tam nav nekādas saistības ar viņu pašu. Dzīvē viņai trūkst drosmes.”

Brīnišķīga grāmata! Paralēli visam, grāmatā var iepazīt krāšņo Norvēģijas dabu, iedzīvotājus un kultūru. Nākotnē es noteikti gribu izlasīt arī “Dinas grāmatu”, kurai veltītas slavinošas atsauksmes.

Vērtējums- 9/10

5 komentāri

  1. Arī es nespēju ar autori identificēties. Brīžiem pat škita, ka viņai patīk ciest, bet tāda ir viņas personība, viņas izvēles. Kā jau rakstīji, tas netraucē būt sajūsmā par šo grāmatu. Nezināju, ka “Simts gadi” ir daļēji autobiogrāfiska. Varbūt zini, cik lielā mērā?

    1. “Simts gados” stāstīts par četru paaudžu sievietēm. [seko spoileris] Kā beigās atklājas, viena no šīm varonēm ir pati Vasmu un pārējās attiecīgi- viņas māte, vecāmāte utt. Grāmatas aprakstā arī minēts, ka šis ir autobiogrāfisks romāns, bet es pirms lasīšanas to nezināju, un tas atklājas pašās grāmatas beigās, tāpēc man bija liels pārsteigums!
      “Šie mirkļi” uzrakstīti pavisam savādākā manierē, “Simt gadi” ir krietni noslēpumaināki, bet es noteikti iesaku izlasīt. Pašai arī tagad radās interese sasaistīt abas grāmatas, vienīgi no “Simts gadiem” daudz kas piemirsies, būs jāpārlasa.

      1. Paldies! Man lasītājā stāv “Simts gadi”, vinnēju reiz konkursā, bet tā arī nepieķēros lasīt.

      2. Es jau skatījos, ka tu manā “Simts gadu” aprakstā biji minējusi, ka laimēji grāmatu. Un nobrīnījos, ka neesi lasījusi.🙂

      3. Tā gadās, ja rindā stāv jau 100 citas un tobrīd man tas romāns nešķita interesants.

Komentēt rakstu

