10 grāmatas, kuras visvairāk ietekmējušas manu dzīvi

Spīgana nesen aizsāka šo akciju, Asmo nominēja mani, un beidzot izveidoju arī savu atbildi. Ideja:

„Katrs nosauc 10 grāmatas, kas visvairāk ir ietekmējušas vai izmainījušas viņa dzīvi, grāmatas, kurām ir bijusi liela emocionāla nozīme, un varbūt pie katras ieliek nelielu komentāru par to, kāpēc un kādā veidā, bet pēc tam nominē trīs citus blogerus, kas dara to pašu.”

Pēdējā laikā esmu tāds pasīvais blogeris, somu atrādīšanā arī nepiedalījos, bet man prieks, ka nedēļas laikā sanāca atbildēt Asmo izaicinājumam. Mēģināju sakārtot grāmatas hronoloģiskā secībā, pēc tā, kad tās lasītas, nevis pēc tā, cik ļoti mani ietekmējušas. Piekrītu citiem – bija grūti un šis tops aktuāls tikai uz doto mirkli. Žēl, ka daudzas grāmatas sakrīt ar citiem blogeriem, bet šoreiz necentos būt oriģināla, bet taisnīga.

Otfrīds Preislers „Herbe ar lielo cepuri”

Grāmata, kas mani ietekmēja tik ļoti, cik vien grāmata var ietekmēt mazu bērnu. Bērnībā ļoti patika grāmatas par čaklām radībiņām. Rosība, gatavošanās ziemai, draudzība un tā saulainā sajūta, kas rodas bērna sirsniņā. Herbes grāmata man ir ļoti mīļa, tāpēc arī krietni nolasīta, nesen nopirku jaunu eksemplāru, bet vecais ar manis radītajām ilustrācijām (lasi – ķēpājumiem) vienmēr būs daudz tuvāks. Nemaz negribas tagad pārlasīt, ja nu izgaist tā burvība..

Astrīda Lindgrēne „Brāļi Lauvassirdis”

Iespējams, pirmā grāmata, kurā sapratu, ka ne visi notikumi beidzas laimīgi, un tas, kas slikti beidzies, īstenībā nemaz nebeidzas.

Lūsija Moda Montgomerija, sērija „Anna no „Zaļajiem jumtiem””

Atceros, kā mēs ar māsu lasījām šo sēriju paralēli un nevarējām sagaidīt, kad viena otrai beidzot iedos grāmatu palasīt. Viena taču nevarēja aizsteigties tālāk, jo abām gribas zināt, kas sekos turpmāk. Burvīga grāmatu sērija, sevišķi meitenēm, kam lauki un daba ir tuvāki par lellēm un princesēm. Pēc šīs sērijas lasīšana sāka ieņemt nozīmīgāku lomu manā dzīvē.

Kristiāne F. „Mēs, Zoo stacijas bērni”

Pirmo reizi lasīju pamatskolas sākumā un grāmata man atklāja pasauli, par kuru nezināju. Nepareizas draudzības izvēle un nesaskaņas ģimenē, kas bērnus noved līdz narkotiku lietošanai, narkotiku lietošana, kas noved līdz pagrimumam un pamazām izdzēš visas nākotnes iespējas, nākotne – tā ir nākamās devas iegūšana. Pārlasot grāmatu vidusskolā, pamanīju ļoti daudz nepilnību un tā mani vairs īpaši neiespaidoja. Šī grāmata bija aktuāla konkrētā dzīves posmā, tad tā mani ļoti ietekmēja, bet vairs noteikti nelasītu.

Ērihs Marija Remarks „Trīs draugi”

Mana grāmatu grāmata, kas pēc katras lasīšanas ietekmē mani, tomēr katru reizi savādāk. Atšķirībā no dažiem citiem grāmatu no galvas nezinu, varbūt vienīgi pirmo un pēdējo teikumu, kā arī dažus zīmīgākus citātus. Pirmoreiz lasīju pamatskolā pēc mammas ieteikuma, vidusskolā tā man kļuva vēl tuvāka, pēdējo reizi lasīju pirms mēneša un grāmata mani ļoti saskumdināja. Pārsteidzoši, ka katru reizi grāmatā pamanu ko jaunu un saprotu kaut ko, kas agrāk palaists garām. Interesanti, cik ilgi vēl tā būs.

Margareta Mičela „Vējiem līdzi”

Neatceros – lasīju to pirms vai pēc „Trīs draugiem”, bet tajā laikā šīs abas grāmatas mani pamudināja nopietnāk izvēlēties lasāmvielu. Kā lielai daļai meiteņu, Skārleta tajā laikā manī raisīja apbrīnu un radīja pieķeršanos šim tēlam. Skaists romāns par mīlestību, ar labu vēsturisko fonu un spilgtiem varoņiem.

Haruki Murakami „Norvēģu koks”

Grāmata, caur kuru iepazinos ar Murakami. Pēc tam sāku lasīt Murakami, daudz lasīt Murakami, un visas pārējās grāmatas bija savā ziņā līdzīgas, izņemot šo. Man šķiet, ka šis nav tipisks Murakami darbs, tas ir vēl mierīgāks nekā pārējie, ļoti rudenīgs un apcerīgs, pilns mūzikas (sevišķi Bītliem) un lasītāju pilnībā pakļauj tām sajūtām, kas slēpjas grāmatā. Ja vēl nesen domāju, ka no Murakami darbiem šis man patīk vismazāk, tad, veidojot šo topu, sapratu, ka tas mani ir ietekmējis visvairāk. Noteikti būs jāpārlasa, lai pārliecinātos.

Stīvens Kings „Zaļā jūdze”

Nezinu, kāpēc ar Kingu nebiju iedraudzējusies jau agrāk, pirmā mana sastapšanās ar viņu bija laikā, kad jau rakstīju blogu. Atceros, ka kāds no blogeriem bija izsludinājis Kinga mēnesi un arī citi iesaistījās lasīšanā. Nodomāju, ka arī man jāpamēģina, šķiet, ka tas bija Asmo, kurš ieteica „Zaļo jūdzi”. Grāmata uz mani atstāja savādu iespaidu. Pēc tam lasīju arī citus Kinga darbus, Kings kļuva par man tuvu autoru, bet šī grāmata man tomēr ir patikusi visvairāk. Pagājušā dzimšanas dienā tiku pie savas „Zaļās jūdzes”. J

Erina Morgensterna „Nakts cirks”

Bija palikusi pēdējā vieta topā un man bija jāizdara izvēle starp „Vēja vārdu” un „Nakts cirku”. Ja šis būtu mīļāko grāmatu tops, tad izvēlētos Kvoutu, bet manu dzīvi vairāk ietekmēja melnbaltais cirks. Viss ar šo grāmatu saistītais ir man personīgi ļoti nozīmīgs. Gan pats grāmatas eksemplārs, gan pirmā reize, kad to lasīju, gan pats lasīšanas process, gan viss, kas saistīts ar šo melnbalto cirka pasauli. Grāmata, kuru vajag izsapņot, ne tikai izlasīt.

Aiga Švede, Gunta Krūmiņa, Jānis Fridrihsons „Pamatizmeklēšanas metodes optometrijā”

Noteikti mazāk zināmā grāmata, bet manu dzīvi ļoti izmainījusi. Lasu to jau piekto gadu, pārsvarā zinu no galvas, bet ir gadījumi, kad jāieskatās. Lai gan optometrijā grāmatas ātri noveco, šī ir tāda fundamentāla grāmata, Optometrijas Bībele latviešu valodā.

Šausmas, cik grūti bija izvēlēties! Tālāk gribētu, lai galvu palauza arī Haks. No grāmatu blogeriem nominētus vēl neredzēju Lāsmu un Līgu.

9 komentāri

  1. Paldies, ka atsaucies nominētajam darbam🙂

    Man Brāļi Lauvassirdis ar bērnībā nošokēja ar beigām, parasti jau beigas vienmēr boja labas. Herbi pārlasīju savam dēlam priekšā šoziem, nav ne vainas. Arī pamācoša -nekad necienā skudras ar drumstalkūku.

    Tad jau tev bērnībā noteikti patika arī grāmata “Skudras nepadodas”, tur ar par čaklo Fredu, kas uzbūvē veselu pūzni.

    Zaļā jūdze man bija kād 20 Kinga grāmata, bet viņa man patīk visvairāk. Ne tik daudz kā Dark Tower cikls, bet ļoti konkurē ar to.

    Par optometriju gan neko neesmu lasījis, tikai cik citās populārzinātniskajās grāmatās tā apskatīta. Bet laba ideja, gan jau ir kāda grāmata par redzes korekciju metožu vēsturi.

    1. Ar Čaklo Fredu mani neviens bērnībā neiepazīstināja.
      Vispār interesanti būtu uzzināt, kā Lauvassirdis un Herbi uztvertu tagad. Būs jāpārlasa!
      Tu gan no Kinga daudz esi izlasījis!

      1. No Kinga es neesmu izlasījis Lizijas stāstu, Black house, Mr. Mercedes un Revival.

    1. Super!🙂
      Vispār tavs tops mani pārsteidza..

  2. Man ar ”Zoo stacijas bērniem” ir līdzīgi. Izlasīju īstajā laikā un vairāk tai grāmatai klāt neķēros. Toreiz tas šķita kaut kas krasi atšķirīgs no pārējām, salīdzinoši ”saulainām” grāmatām.

    Prieks ieraudzīt ”Vējiem līdzi” arī Tavā sarakstā🙂 Ieintriģēji ar ”Norvēģu koku”. Varētu būt forši palasīt ko rudenīgu.

  3. Herbe ir jauks. Mani gan vairāk ietekmēja “Mazā raganiņa” ar ceptajiem kastaņiem.

  4. Man arī “Vējiem līdzi” un “Trīs draugi” sarakstā:)
    Par Herbi – man sanāca pārlasīt, kad bērnam sāku lasīt priekšā, un nekas no bērnības burvības, par laimi, nebija zudis! Arī skudriņa Ferda un Lindgrēnes varoņi sagādāja patiesu prieku gan man jau gana pieaugušā vecumā, gan atvasei. Ar “Mazo raganiņu” gan mums kaut kas diemžēl līdz galam vairs nesaskanēja, lai gan bērnībā es cītīgi lasīju kastaņus un mēģināju neuzkrītoši iebāzt plīti, lai uzceptu:)

  5. […] Evijai un Annai par stafetes kociņa nodošanu manās ķepiņās! Paldies, arī vēl kādam, kurš […]

Komentēt rakstu

