Grāmata- Terry Pratchett „Guards! Guards!”

HarperTorch, 2008, 376. lpp.

Ļoti priecājos, ka ātrāk nebija laika, lai uzrakstītu par šo grāmatu. Ir grāmatas, par kurām, laikam ritot, iespaidi saglabājas nemainīgi. Un ir tādas grāmatas, kuru saturu vai filozofiju lasītājs izprot tikai ar laiku. Atceros, kā bija ar Hobitu, pēc izlasīšanas sapratu, ka grāmata ir laba, bet mani tā īpaši neuzrunāja. Vēlāk manas domas mainījās un vairāk spēju izprast šo grāmatu. Kā jau noteikti sapratāt, ar Terija Prečeta „Guards! Guards!” man gadījās līdzīgi.

Jau sen biju domājusi, ka vajadzētu pamēģināt kaut ko no Prečeta, nu varbūt iepatīkas. Uz šādu domu mani pamudināja vairāku blogeru, sevišķi Inta, pozitīvās atsauksmes. Tā nu par savu pirmo grāmatu ceļā uz Prečeta daiļrades iepazīšanu izraudzījos maģisko „Guards! Guards!”. Vai tā ir pareiza izvēle Prečeta iepazīšanai, grūti pateikt, jo neko citu vēl neesmu lasījusi, bet, ja ir doma lasīt vēl citus Prečeta darbus, tad laikam jau nebūs nošauts garām, vai ne?

Pilsētas sardzes vīri ir pieraduši palikt neitrālā pozīcijā un īpaši neiespringt uz taisnības nodrošināšanu pilsētā. Tika uzskatīts, ka pūķi draco nobilis Diskzemē vairs nav sastopami. Bet kā tad pūķis atkal šeit ir uzradies? Ankh-Morpork  pilsētas sardzei būs jācenšas nodrošināt kārtību arī šajā saspringtajā laikā. Tieši tagad sardzei pievienojies Carrot, cilvēks, kuru uzaudzinājuši rūķi, un daudz kas sardzes darbībā mainās.  Carrot ir taisnības meklētājs un godīguma ieviesējs. Pilsētas bibliotēkā pazūd kāds svarīgs izdevums „The Summoning of Dragons”. Sardzei ir darba pilnas rokas, visus gan uztrauc Carrota mērķtiecība un aizrautība, kas reizēm kļūst pārmērīga. Tomēr tieši viņš izrādīsies vērtīgākais sava amata veicējs.

Grāmatas sižets būtībā nav nemaz tik aizraujošs. Sižeta ziņā nekādu izaugsmi nevar novērot, visa darbība ir samērā plūstoša, lielu pārsteigumu nav. Un es nemaz nedomāju, ka tas bija ļoti nepieciešams, jo grāmatai ir daudz citu plusu- labi nostrādāti tēli, lieliskā autora fantāzija un humora izjūta. Neskatoties uz to, ka šeit attēlota izfantazēta pasaule, viss liekas tik ticams un dabisks. Es pilnībā iejutos šajā pasaulē un jutos kā Ankh-Morpork  iedzīvotājs.

Viens no lielākajiem grāmatas trumpjiem ir tajā darbojošās personas. Katra tēla raksturs ir labi nostrādāts, katrs tēls ir īsta personība, katram ir savas vājības un dīvainības. Un tieši tas, ka tēli ir mazliet dīvaini, padara viņus ļoti interesantus. Vēl jāuzslavē arī autora spēja veidot aizraujošus dialogus.

Prečetam piemīt ļoti gaumīga humora izjūta, ja kāds cits autors izmantotu tieši tos pašus vārdus, iespējams, teikums izklausītos stulbi vai sekli, bet Prečets prot visu pasniegt tā, lai tas izklausās smieklīgi. Grāmatas autors prot lieliski rīkoties ar vārdiem. Parasti grāmatas lasu bez vārdnīcas palīdzības, bet šoreiz tā bija nepieciešama, jo Prečets veido interesantas un savdabīgas vārdu spēles, kuru jēga man ne vienmēr bija saprotama.

„Guards! Guards!” ir laba grāmata, kura lasīšanas laikā man patika, bet, tās vērtību sapratu tikai, kārtīgāk apdomājot izlasīto. Šī noteikti nav grāmata, kuru var lasīt ikviens jebkurā dzīves brīdī, bet, ja noķersi īsto brīdi, tā noteikti patiks. Kopumā esmu sajūsmā par Prečetu un viņa talantu. Ticu, ka ir kaut kas vēl labāks par „Guards! Guards!”, un, lai to sameklētu, man būs jālasa arī citi Prečeta darbi, tā kā ar šo autoru es vēl tikšos.

Vērtējums- 8,5/10

3 komentāri

  1. Forši, ka pievērsies Prečetam. Mana favorīte ir “Last Hero”, bet to, ja nebūsi izlasījusi visu Burvju un Sardzes ciklu būs grūti saprast. Un vēl tak ir arī Nāves cikls, pilnīgi sagribējās visu pārlasīt vēlreiz🙂

    1. Paldies tev, ka palīdzēji man pievērsties.🙂 Tad jau redzēs, kā veiksies ar citām grāmatām.

  2. […] gatavojos jau ilgi. No pārējām jūlijā izlasītajām grāmatām blogā esmu aprakstījusi Terry Pratchett “Guards! Guards!”, kas iepazīstināja mani ar Prečetu, pabeidzu jau agrāk […]

Komentēt rakstu

